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#70287 / #4

Seit SS 2019

English

Digital Innovation
Digitale Innovationen

6

Blind, Knut

Benotet

Portfolioprüfung

English

Zugehörigkeit


Fakultät VII

Institut für Technologie und Management

37335100 FG S-Professur Innovationsökonomie

Betriebswirtschaftslehre

Kontakt


H 47

Essoun, Brigitte

brigitte.essoun@tu-berlin.de

Lernergebnisse

Digital Technologies are continuously evolving. They affect people, organizations, industries and society. The basic premise of this course is that digital technologies are rapidly transforming not only the way how we live and work, but also how companies are organized and innovate, and the fundamental nature of a wide range of industries. This opens new perspectives, opportunities but also challenges for economic development. Therefore entrepreneurs, managers, policy makers and technology experts need to understand the business implications, technology paradigms, changing customer needs and management practices of innovations in the digital era. The goal of this course is to provide a deeper understanding of key concepts of digital innovation. Students will learn how to conceive and contribute to digital innovation initiatives and reflect them critically.

Lehrinhalte

1. Fundamentals of Digital Innovation 1.1. Relevant IT trends, megatrends and distinctive IT technologies 1.2. Types of innovation and innovation cycles 2. The Platform Revolution and Digital Platform Management 2.1. Internet and data economy 2.2. Multi-Sided Markets 2.3. Network Effects 2.4. Winner-takes-it All Markets 2.5. Role of ecosystems and competition 2.6. Role of standardization 3. Intelligent Machines of the Digital Age: Artificial Intelligence and Big Data 3.1. The power of Big Data 3.2. Data Types 3.3. Open Data 3.4. Artificial Intelligence 3.5. Machine Learning 3.6. Ethics of AI 4. Technology Perspective of Digital Innovation 3.1. Blockchain Technology 3.2. Internet of Things 3.3. Cloud Technologies 3.4. Robotics 3.5. Use Cases 5. Policy Concerns, Social and Information Ethics Perspective of Digital Innovation 5.1. Regulation and Policy finding mechanism 5.2. Social impact of digital innovation 5.3. Ethical use of information 6. Methods of Digital Innovation 6.1. Enterprise Design Thinking 6.2. Agile Project Management 6.3. Leading international digital teams 7. Exam Preparation / Exam

Modulbestandteile

Compulsory area

Die folgenden Veranstaltungen sind für das Modul obligatorisch:

LehrveranstaltungenArtNummerTurnusSpracheSWS ISIS VVZ
Digital InnovationVL73 510 L 9216WiSe/SoSeen2
Digital InnovationUE73 510 L 9217WiSe/SoSeen2

Arbeitsaufwand und Leistungspunkte

Digital Innovation (VL):

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Class attendance15.02.0h30.0h
Exam preparation1.030.0h30.0h
Class preparation and follow-up15.02.0h30.0h
90.0h(~3 LP)

Digital Innovation (UE):

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Assignment1.030.0h30.0h
Class attendance15.02.0h30.0h
Class preparation and follow-up15.02.0h30.0h
90.0h(~3 LP)
Der Aufwand des Moduls summiert sich zu 180.0 Stunden. Damit umfasst das Modul 6 Leistungspunkte.

Beschreibung der Lehr- und Lernformen

Lecture, exercise and excursions

Voraussetzungen für die Teilnahme / Prüfung

Wünschenswerte Voraussetzungen für die Teilnahme an den Lehrveranstaltungen:

Basic skills have to be in accordance to all basic compulsory courses in Business Administration and Economics.

Verpflichtende Voraussetzungen für die Modulprüfungsanmeldung:

Dieses Modul hat keine Prüfungsvoraussetzungen.

Abschluss des Moduls

Benotung

Benotet

Prüfungsform

Portfolio examination

Art der Portfolioprüfung

100 Punkte insgesamt

Sprache(n)

English

Prüfungselemente

NamePunkteKategorieDauer/Umfang
Exam (on lecture)50schriftlich60 min.
Group Work (Presentation, Discussion, Written Assignment)50flexibel60 min.

Notenschlüssel

Notenschlüssel »Notenschlüssel 4: Fak I, Fak VII«

Gesamtpunktzahl1.01.31.72.02.32.73.03.33.74.0
100.0pt90.0pt85.0pt80.0pt76.0pt72.0pt67.0pt63.0pt59.0pt54.0pt50.0pt

Prüfungsbeschreibung (Abschluss des Moduls)

The portfolio examination consists of the following elements, adding up to a maximum of 100 credits. The grading follows the joint conversion key of the School of Economics and Management (decision of the school's council dated May 28, 2014 - FKR VII-4/8-28.05.2014).

Dauer des Moduls

Für Belegung und Abschluss des Moduls ist folgende Semesteranzahl veranschlagt:
1 Semester.

Dieses Modul kann in folgenden Semestern begonnen werden:
Winter- und Sommersemester.

Maximale teilnehmende Personen

Die maximale Teilnehmerzahl beträgt 45.

Anmeldeformalitäten

The registration for the lecture and the exercise Innovation Economics takes place by visiting the first lecture in the semester.

Literaturhinweise, Skripte

Skript in Papierform

Verfügbarkeit:  nicht verfügbar

 

Skript in elektronischer Form

Verfügbarkeit:  verfügbar
Zusätzliche Informationen:

 

Literatur

Empfohlene Literatur
Keine empfohlene Literatur angegeben

Zugeordnete Studiengänge


Diese Modulversion wird in folgenden Studiengängen verwendet:

Studiengang / StuPOStuPOsVerwendungenErste VerwendungLetzte Verwendung
Economics and Sustainability (M. Sc.)12WiSe 2024/25SoSe 2025
ICT Innovation (M. Sc.)114SS 2019SoSe 2025
Industrial Economics (M. Sc.)114SS 2019SoSe 2025
Information Systems Management (Wirtschaftsinformatik) (M. Sc.)113SS 2019SoSe 2025
Innovation Management, Entrepreneurship and Sustainability (M. Sc.)114SS 2019SoSe 2025
Wirtschaftsingenieurwesen (M. Sc.)115SS 2019SoSe 2025
Wirtschaftsmathematik (M. Sc.)113SS 2019SoSe 2025

Studierende anderer Studiengänge können dieses Modul ohne Kapazitätsprüfung belegen.

Sonstiges

Keine Angabe