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#70161 / #11

Seit WiSe 2024/25

English

Innovation Marketing
Innovationsmarketing

6

Talke, Katrin

Benotet

Portfolioprüfung

English

Zugehörigkeit


Fakultät VII

Institut für Betriebswirtschaftslehre

37321400 FG Marketing

Betriebswirtschaftslehre

Kontakt


H 95

Hempel, Anna-Maria

anna-maria.hempel@tu-berlin.de

Lernergebnisse

The course participants have knowledge of the principal concepts and key principles of the marketing of innovative products and services. They are able to recall strategies, methods and specific instruments that can ensure market-oriented innovation processes. Graduates of the course are able to describe different types of innovation and are able to derive marketing implications. Furthermore, participants are able to describe how to select the appropriate target market, how to position the innovation relative to other solutions, how to communicate its benefits, set effective prices and select appropriate distribution channels, and how to develop solid relationships and alliances.

Lehrinhalte

Marketing of product and service innovations occurs in turbulent environments, and requires rapid decision making with incomplete information. Short innovation cycles and high mortality rates of both products and businesses pose additional challenge to the marketing of product and service innovations. The course provides an overview of the principal concepts in the marketing of innovative products and services. The course covers marketing issues across the major phases of the innovation process - starting with strategic marketing planning activities and ending with the market introduction of the innovation. The course will explore different types of innovation and their marketing implications, the development of new products and services, internal and external innovation barriers, methods of gathering market intelligence, consumer adoption decisions and innovation diffusion patterns. The theoretical knowledge acquired in the lecture is applied to practical cases in the tutorial.

Modulbestandteile

Compulsory area

Die folgenden Veranstaltungen sind für das Modul obligatorisch:

LehrveranstaltungenArtNummerTurnusSpracheSWS ISIS VVZ
Innovation MarketingIVWiSe/SoSede4

Arbeitsaufwand und Leistungspunkte

Innovation Marketing (IV):

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Attendance15.02.0h30.0h
Pre/post processing15.04.0h60.0h
90.0h(~3 LP)

Lehrveranstaltungsunabhängiger Aufwand:

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Exam preparation1.030.0h30.0h
Preparation and follow-up15.04.0h60.0h
90.0h(~3 LP)
Der Aufwand des Moduls summiert sich zu 180.0 Stunden. Damit umfasst das Modul 6 Leistungspunkte.

Beschreibung der Lehr- und Lernformen

Participation in class is mandatory. The theoretical knowledge acquired in the lecture is applied to practical cases in the tutorial (group work).

Voraussetzungen für die Teilnahme / Prüfung

Wünschenswerte Voraussetzungen für die Teilnahme an den Lehrveranstaltungen:

Basic knowledge in marketing is recommended (e.g. by passing Modul 70183 - Marketing und Produktionsmanagement).

Verpflichtende Voraussetzungen für die Modulprüfungsanmeldung:

Dieses Modul hat keine Prüfungsvoraussetzungen.

Abschluss des Moduls

Benotung

Benotet

Prüfungsform

Portfolio examination

Art der Portfolioprüfung

100 Punkte insgesamt

Sprache(n)

English

Prüfungselemente

NamePunkteKategorieDauer/Umfang
Essay20schriftlich5 pages/slides
Project Presentation40schriftlich10-20 pages/slides
Exam40mündlich60 minutes

Notenschlüssel

Notenschlüssel »Notenschlüssel 4: Fak I, Fak VII«

Gesamtpunktzahl1.01.31.72.02.32.73.03.33.74.0
100.0pt90.0pt85.0pt80.0pt76.0pt72.0pt67.0pt63.0pt59.0pt54.0pt50.0pt

Prüfungsbeschreibung (Abschluss des Moduls)

The portfolio examination consists of the following elements, adding up to a maximum of 100 credits. The grading follows the joint conversion key of the School of Economics and Management (decision of the school's council dated May 28, 2014 - FKR VII-4/8-28.05.2014).

Dauer des Moduls

Für Belegung und Abschluss des Moduls ist folgende Semesteranzahl veranschlagt:
1 Semester.

Dieses Modul kann in folgenden Semestern begonnen werden:
Winter- und Sommersemester.

Maximale teilnehmende Personen

Die maximale Teilnehmerzahl beträgt 60.

Anmeldeformalitäten

For information on registration please visit www.tu.berlin/marketing.

Literaturhinweise, Skripte

Skript in Papierform

Verfügbarkeit:  nicht verfügbar

 

Skript in elektronischer Form

Verfügbarkeit:  verfügbar
Zusätzliche Informationen:

 

Literatur

Empfohlene Literatur
Crawford, M. & Di Benedetto, A. (2008). New Products Management, New York (McGrawHill).
Mohr, J., Senguta, S. & Slater, S. (2010), Marketing of High Tech Products and Innovation, Prentice Hall (Pearson).

Zugeordnete Studiengänge


Diese Modulversion wird in folgenden Studiengängen verwendet:

Studiengang / StuPOStuPOsVerwendungenErste VerwendungLetzte Verwendung
ICT Innovation (M. Sc.)12WiSe 2024/25SoSe 2025
Information Systems Management (Wirtschaftsinformatik) (M. Sc.)12WiSe 2024/25SoSe 2025
Innovation Management, Entrepreneurship and Sustainability (M. Sc.)12WiSe 2024/25SoSe 2025
Medienwissenschaft (M. A.)12WiSe 2024/25SoSe 2025
Volkswirtschaftslehre (B. Sc.)12WiSe 2024/25SoSe 2025
Wirtschaftsingenieurwesen (B. Sc.)12WiSe 2024/25SoSe 2025
Wirtschaftsingenieurwesen (M. Sc.)12WiSe 2024/25SoSe 2025
Wirtschaftsmathematik (B. Sc.)12WiSe 2024/25SoSe 2025
Wirtschaftsmathematik (M. Sc.)12WiSe 2024/25SoSe 2025

Sonstiges

Keine Angabe