Sind Sie sich sicher?
Hinweis: Für die Teilnahme an dieser Lehrveranstaltung ist die Teilnahme an dem Seminar „Einführung in das empirische Arbeiten und Statistik“ bei Dr. S. Lepa obligatorisch.
Das Ausfüllen der Einschreibungsbefragung im ISIS-Kurs ist zwingend erforderlich um an dem Kurs teilzunehmen (Deadline: 13/10/2024, 15:00 Uhr).
Kursbeschreibung:
This class is planned as a complementary course for Master's students, specifically aimed at reinforcing key concepts introduced in the primary Statistics course. This tutorial focuses on reviewing statistical tests essential for hypothesis testing in research, ensuring that students are confident in applying these techniques to their own work. The course is structured to provide additional support without introducing new material, making it an ideal resource for students seeking to deepen their understanding of statistical methods.
Central to the tutorial are reviews of fundamental statistical tests. These topics will not be taught from scratch but will be revisited with a focus on practical application and problem-solving. The aim is to enhance students' ability to critically assess data and apply the correct statistical tools in their research.
In addition to the group sessions, students will have access to individual consultations to address specific concerns or questions related to their research.
Link zur Befragung: https://isis.tu-berlin.de/mod/questionnaire/view.php?id=1892553
Hinweis: Dieser Kurs ist nur für Studierende der Medienwissenschaft und Sprache & Kommunikation geöffnet.
"Online Experiments" is designed to equip Master's students with the essential knowledge and skills to conduct experiments using web-based platforms. Through theoretical lectures and hands-on practical sessions, students will explore the principles and techniques of designing, implementing studies, and analyzing results.
Central to the course are key topics of web-based studies, such as mastering data collection techniques tailored for online methods and refining skills crucial for developing studies in a digital context. Students will be introduced to both qualitative and quantitative research fundamentals, emphasizing their applications in online experiments (quantitative research).
Building on this foundation, participants will gain hands-on experience crafting effective experimental designs and collecting relevant and unbiased data online. By the conclusion of "Online Experiments," participants will be proficient in conducting web-based experiments and critically evaluating and drawing meaningful conclusions from their findings.
Link zur Befragung: https://isis.tu-berlin.de/mod/questionnaire/view.php?id=1892557
This course discusses the social impact of new communication technologies. It is designed to examine the current and potential effects of widespread use of those new technologies on the individual and our society. We will discuss technologies such as the internet (incl. websites, social network sites, wikis, online dating sites), smartphone use, video games, and other forms of computer-mediated communication. The learning goals of the class are:
• To understand the historical origins of the study of communication technologies
• To apply communication concepts and theories to study new media technologies
• To understand the effects of those technologies on the individual and society
• To develop strategies for using and managing media technologies in our daily lives
• To provide you with skills to analyze and critically reflect upon media technologies and their messages
Class material and readings posted on ISIS will be in German or English. Some of the class assignments can be completed in both languages.
Link zur Befragung: https://isis.tu-berlin.de/mod/questionnaire/view.php?id=1892564
Hinweis: Dieser Kurs ist nur für Studierende der Medienwissenschaft geöffnet.
Präsentationen sind ein wichtiger Teil unseres akademischen und beruflichen Lebens. Sie sollen helfen, anderen Wissen zu vermitteln, Menschen von etwas zu überzeugen, oder Arbeitsergebnisse vorzustellen. Manche Präsentationen bleiben lange als besonderes Erlebnis in Erinnerung, manche wecken kein Interesse beim Publikum. Als Sonderform der Interaktion verfolgen Präsentationen meistens das Ziel, komplexe Informationen strukturiert und verständlich zu vermitteln. Dabei geht es oft darum, zwischen inhaltlicher Präzision und gewünschtem Aha-Effekt beim Publikum abzuwägen. In Zeiten von Corona haben sich neben der klassischen Form zusätzlich digitale Präsentationsformen weiter etabliert. Aber ob man offline oder online präsentiert, wie lassen sich komplexe Informationen verständlich visualisieren und vortragen? Wie nutzt man die verfügbare Zeit am besten, um die wichtigsten Inhalte zu vermitteln? Wobei vermitteln heißt, dass sie auch wirklich beim Publikum ankommen. Was macht also eine gute Präsentation aus, bei der die Ziele des/der Präsentierenden und ggf. auch des Publikums erfüllt werden?
Und wie geht man mit unerwarteten, störenden Ereignissen oder mit einem sehr kritischen, teilweise ablehnenden Publikum um, das eigentlich von der eigenen Idee überzeugt werden soll? Dieses Seminar wird diese Fragen beantworten — durch praktische Vortragsübungen, Diskussion von Präsentationstechniken und Reflektieren der eigenen Erfahrungen. Dabei ist ein wichtiger Erfolgsfaktor für diese Lehrveranstaltung, dass die Studierenden aktiv an den Übungen jedes Blocks teilnehmen und offen sind mit anderen zu diskutieren, Feedback zu geben und auch anzunehmen.
Link zur Befragung: https://isis.tu-berlin.de/mod/questionnaire/view.php?id=1891484