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#70301 / #1

WS 2017/18 - SS 2019

English

Marketing Simulation Game
Marketing Planspiel

6

Talke, Katrin

Benotet

Portfolioprüfung

English

Zugehörigkeit


Fakultät VII

Institut für Betriebswirtschaftslehre

37321400 FG Marketing

Betriebswirtschaftslehre

Kontakt


H 95

Frermann, Mona

mona.frermann@tu-berlin.de

Lernergebnisse

While theoretical knowledge of marketing strategy is the basis of making informed management decisions, actually making the decisions and seeing the effects of these decisions is also a very valuable experience for students. In this course students get equipped with basic marketing knowledge, which afterwards can be applied in a simulated, but realistic business environment. Students compete in teams against each other over several turns and get direct feedback to their decisions through the performance of their business. Thus, by acting as marketing managers, students learn about the connections between and the consequences of decision making in the business world.

Lehrinhalte

In the course of this module students first learn the basics of marketing management by working on different topics and presenting these topics. In the second part of the class students play a computer-aided simulation game named “Markstrat”, which focuses on the managerial issues arising when operating marketing decisions. Students are divided in teams (companies) and operate as marketing managers. Each team’s actions will have direct consequences on the market, thus competitive analysis is a must. Competitor actions and reactions, new product launches, sales and distribution strategies all define how teams will manage their own product portfolio, R&D projects, positioning, pricing and distribution channels.

Modulbestandteile

Compulsory area

Die folgenden Veranstaltungen sind für das Modul obligatorisch:

LehrveranstaltungenArtNummerTurnusSpracheSWS ISIS VVZ
Marketing Simulation GamePJ72 140 L 9418SoSeen4

Arbeitsaufwand und Leistungspunkte

Marketing Simulation Game (PJ):

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Präsenzzeit15.04.0h60.0h
Vor-/Nachbereitung15.08.0h120.0h
180.0h(~6 LP)
Der Aufwand des Moduls summiert sich zu 180.0 Stunden. Damit umfasst das Modul 6 Leistungspunkte.

Beschreibung der Lehr- und Lernformen

siehe Lehrinhalte

Voraussetzungen für die Teilnahme / Prüfung

Wünschenswerte Voraussetzungen für die Teilnahme an den Lehrveranstaltungen:

We recommend to attend at least two of the following courses in advance: „Marketing und Produktionsmanagement“, „Data Analysis & Market Insights“ or/and „Consumer Behavior and Decision Making“.

Verpflichtende Voraussetzungen für die Modulprüfungsanmeldung:

Dieses Modul hat keine Prüfungsvoraussetzungen.

Abschluss des Moduls

Benotung

Benotet

Prüfungsform

Portfolio examination

Art der Portfolioprüfung

100 Punkte insgesamt

Sprache(n)

English

Prüfungselemente

NamePunkteKategorieDauer/Umfang
Exam30schriftlich60 min.
Final Presentation 30mündlich15 min./15 Folien
Kick-off Presentation 20mündlich15 min./10 Folien
Performance in Markstrat 20schriftlich60 min.

Notenschlüssel

Notenschlüssel »Notenschlüssel 4: Fak I, Fak VII«

Gesamtpunktzahl1.01.31.72.02.32.73.03.33.74.0
100.0pt90.0pt85.0pt80.0pt76.0pt72.0pt67.0pt63.0pt59.0pt54.0pt50.0pt

Prüfungsbeschreibung (Abschluss des Moduls)

The portfolio examination consists of the following elements, adding up to a maximum of 100 credits. The grading follows the joint conversion key of the School of Economics and Management (decision of the school's council dated May 28, 2014 - FKR VII-4/8-28.05.2014).

Dauer des Moduls

Für Belegung und Abschluss des Moduls ist folgende Semesteranzahl veranschlagt:
1 Semester.

Dieses Modul kann in folgenden Semestern begonnen werden:
Sommersemester.

Maximale teilnehmende Personen

Die maximale Teilnehmerzahl beträgt 40.

Anmeldeformalitäten

See website.

Literaturhinweise, Skripte

Skript in Papierform

Verfügbarkeit:  nicht verfügbar

 

Skript in elektronischer Form

Verfügbarkeit:  verfügbar
Zusätzliche Informationen:

 

Literatur

Empfohlene Literatur
StratX (Hrsg.): MarkStrat Participant Handbook

Zugeordnete Studiengänge


Diese Modulversion wird in folgenden Studiengängen verwendet:

Studiengang / StuPOStuPOsVerwendungenErste VerwendungLetzte Verwendung
Dieses Modul findet in keinem Studiengang Verwendung.

Sonstiges

Requirements: Active, serious and respectful participation in class and small group discussions; thorough reading of course materials; on-time, thoughtful completion of all assignments.