Zur Modulseite PDF generieren

#70287 / #2

SS 2017 - WS 2018/19

English

Digital Innovation
Digitale Innovation

6

Blind, Knut

Benotet

Portfolioprüfung

English

Zugehörigkeit


Fakultät VII

Institut für Technologie und Management

37335100 FG S-Professur Innovationsökonomie

Betriebswirtschaftslehre

Kontakt


H 47

Essoun, Brigitte

brigitte.essoun@tu-berlin.de

Lernergebnisse

Digital technologies are continuously evolving. They affect people, organizations, industries and society. The basic premise of this course is that digital technologies are rapidly transforming not only the way how we live and work, but also how companies are organized and innovate, and the fundamental nature of a wide range of industries. Therefore entrepreneurs, managers, policy makers and technology experts need to understand the business implications, technology paradigms, changing customer needs and management practices of innovations in digital-centric businesses. The goal of this course is to provide a deeper understanding of key concepts of digital innovation. Students will learn how to conceive, lead and execute digital innovation initiatives. Students will become acquainted with the main concepts and perspectives of digital innovations. They will understand the nature and impact of digital transformation and hence will be empowered to become digital innovators, who drive effective digital innovation initiatives in organizations.

Lehrinhalte

1. Fundamentals of Digital Innovation 1.1. Relevant IT trends, megatrends and distinctive IT technologies 1.2. Types of innovation and innovation cycles 1.3. Innovation processes and smart business experiments 2. User Perspective of Digital Innovation 2.1. Role of user for digital innovation 2.2. Open innovation 2.3. Identification of innovation opportunities 2.4. Need finding and value propositions 3. Data and Technology Perspective of Digital Innovation 3.1. Types of data sources 3.2. Open data 3.3. Data privacy and ownership 3.4. Data as infrastructure 3.5. Big data technology 3.6. Data value chain 3.7. Data analytics and use cases 4. Business and Ecosystem Perspective of Digital Innovation 4.1. Internet and data economy 4.2. Multi-sided markets 4.3. Niche markets and long tail phenomena 4.4. Digital business and revenue model 4.5. Platform economy 4.6. Role of ecosystems and competition 4.7. Role of standardization 4.8. IT adoption and risk management 5. Policy Concerns, Social and Information Ethics Perspective of Digital Innovation 5.1. Regulation and Policy finding mechanism 5.2. Social impact of digital innovation 5.3. Ethical use of information 6. Exam Preparation / Exam

Modulbestandteile

Compulsory area

Die folgenden Veranstaltungen sind für das Modul obligatorisch:

LehrveranstaltungenArtNummerTurnusSpracheSWS ISIS VVZ
Digital InnovationVL73 510 L 9216WiSe/SoSeen2
Digital InnovationUE73 510 L 9217WiSe/SoSeen2

Arbeitsaufwand und Leistungspunkte

Digital Innovation (VL):

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Class attendance15.02.0h30.0h
Class preparation and follow-up15.02.0h30.0h
Exam preparation1.030.0h30.0h
90.0h(~3 LP)

Digital Innovation (UE):

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Assignment1.030.0h30.0h
Class attendance15.02.0h30.0h
Class preparation and follow-up15.02.0h30.0h
90.0h(~3 LP)
Der Aufwand des Moduls summiert sich zu 180.0 Stunden. Damit umfasst das Modul 6 Leistungspunkte.

Beschreibung der Lehr- und Lernformen

Lecture and exercise

Voraussetzungen für die Teilnahme / Prüfung

Wünschenswerte Voraussetzungen für die Teilnahme an den Lehrveranstaltungen:

Basic skills have to be in accordance to all basic compulsory courses in Business Administration and Economics.

Verpflichtende Voraussetzungen für die Modulprüfungsanmeldung:

Dieses Modul hat keine Prüfungsvoraussetzungen.

Abschluss des Moduls

Benotung

Benotet

Prüfungsform

Portfolio examination

Art der Portfolioprüfung

100 Punkte insgesamt

Sprache(n)

English

Prüfungselemente

NamePunkteKategorieDauer/Umfang
Exam (on lecture)70schriftlich85 min.
Presentation (in excercise)30mündlich30 min.

Notenschlüssel

Notenschlüssel »Notenschlüssel 4: Fak I, Fak VII«

Gesamtpunktzahl1.01.31.72.02.32.73.03.33.74.0
100.0pt90.0pt85.0pt80.0pt76.0pt72.0pt67.0pt63.0pt59.0pt54.0pt50.0pt

Prüfungsbeschreibung (Abschluss des Moduls)

The portfolio examination consists of the following elements, adding up to a maximum of 100 credits. The grading follows the joint conversion key of the School of Economics and Management (decision of the school's council dated May 28, 2014 - FKR VII-4/8-28.05.2014).

Dauer des Moduls

Für Belegung und Abschluss des Moduls ist folgende Semesteranzahl veranschlagt:
1 Semester.

Dieses Modul kann in folgenden Semestern begonnen werden:
Winter- und Sommersemester.

Maximale teilnehmende Personen

Dieses Modul ist nicht auf eine Anzahl Studierender begrenzt.

Anmeldeformalitäten

The registration for the lecture and the exercise Innovation Economics takes place by visiting the first lecture in the semester.

Literaturhinweise, Skripte

Skript in Papierform

Verfügbarkeit:  nicht verfügbar

 

Skript in elektronischer Form

Verfügbarkeit:  verfügbar
Zusätzliche Informationen:

 

Literatur

Empfohlene Literatur
Keine empfohlene Literatur angegeben

Zugeordnete Studiengänge


Diese Modulversion wird in folgenden Studiengängen verwendet:

Studiengang / StuPOStuPOsVerwendungenErste VerwendungLetzte Verwendung
Dieses Modul findet in keinem Studiengang Verwendung.

Studierende anderer Studiengänge können dieses Modul ohne Kapazitätsprüfung belegen.

Sonstiges

Keine Angabe