Zur Modulseite PDF generieren

#70113 / #4

SS 2016 - WS 2016/17

English

Business Research Methods

6

Kratzer, Jan

Benotet

Schriftliche Prüfung

English

Zugehörigkeit


Fakultät VII

Institut für Technologie und Management

37335200 FG Entrepreneurship und Innovationsmanagement

Betriebswirtschaftslehre

Kontakt


H 76

Kratzer, Jan

jan.kratzer@tu-berlin.de

Lernergebnisse

The primary aim of this course is to introduce students to the majority of the quantitative as well as qualitative research methods used most frequently by management scholars, particularly within the domains of innovation and entrepreneurship studies. Knowledge of these methodological approaches is critical to the comprehension of academic publications, the evaluation of empirical studies and the design of own research projects. The specific learning objectives of this course are as follows. At the end of the semester, students who have successfully participated in this course should be able to: 1. Explain fundamental research philosophies and approaches pursued by business scholars 2. Identify methodological approaches suitable to investigate different types of research questions 3. Interpret the meaning of the most important statistical indicators featured in quantitative analyses 4. Describe the main features and procedures of different qualitative methods 5. Critically evaluate the quality of the methodological approaches presented in published studies

Lehrinhalte

– Fundamental research approaches and philosophies – Approaches to literature searches and literature reviews – The use of theory, hypotheses and variables in management research – Research designs, sampling approaches and ethical issues – Evaluation criteria in quantitative and qualitative research – Quantitative methods (e.g., correlation, regression, structural equation modeling, meta-analysis) – Qualitative methods (e.g., interview approaches, case study methods, grounded theory analysis)

Modulbestandteile

Compulsory area

Die folgenden Veranstaltungen sind für das Modul obligatorisch:

LehrveranstaltungenArtNummerTurnusSpracheSWS ISIS VVZ
Business Research MethodsVL73 12 L 16WiSede2
Business Research MethodsUE73 12 L 17WiSede2

Arbeitsaufwand und Leistungspunkte

Business Research Methods (VL):

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Class attendance15.02.0h30.0h
Course preparation and readings15.02.0h30.0h
60.0h(~2 LP)

Business Research Methods (UE):

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Class attendance15.02.0h30.0h
Course preparation and readings15.02.0h30.0h
60.0h(~2 LP)

Lehrveranstaltungsunabhängiger Aufwand:

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Exam and assignment preparation1.060.0h60.0h
60.0h(~2 LP)
Der Aufwand des Moduls summiert sich zu 180.0 Stunden. Damit umfasst das Modul 6 Leistungspunkte.

Beschreibung der Lehr- und Lernformen

The learning and assessment strategy pursued in this course is designed to facilitate and ascertain the students’ attainment of the previously listed course objectives. The course is an integrated module, i.e. lectures and seminars are merged and must be attended together in the same semester. The course consists of lectures and a variety of interactive approaches, including discussions of the assigned readings, point-counterpoint debates, think-pair-share exercises and small group exercises. In most sessions, journal article excerpts (e.g., tables with statistical or coding results) will be discussed to provide illustrative examples of the different methods. Die Lern- und Bewertungsstrategie dieses Kurses ist darauf konzipiert den Studenten zu ermöglichen die zuvor erwähnten Lerninhalte zu vermitteln. Der Kurs stellt ein integratives Modul dar, das heißt Vorlesungen und Seminare sind miteinander verbunden und müssen im gleichen Semester absolviert werden. Der Kurs besteht aus Vorlesungen und einer Reihe von interaktiven Elementen, wie Diskussionen von aufgegebener Literatur, Point-Counterpoint Debatten, Think-Pair-Share Übungen und Kleingruppenarbeiten. In den meisten Sitzungen werden Ausschnitte aus Zeitschriftenaufsätzen (zum Beispiel Tabellen mit statistischen Ergebnissen oder Kodierungen) besprochen, um anschauliche Beispiele der unterschiedlichen Methoden zu erläutern.

Voraussetzungen für die Teilnahme / Prüfung

Wünschenswerte Voraussetzungen für die Teilnahme an den Lehrveranstaltungen:

MSc Innovation Management and Entrepreneurship

Verpflichtende Voraussetzungen für die Modulprüfungsanmeldung:

Dieses Modul hat keine Prüfungsvoraussetzungen.

Abschluss des Moduls

Benotung

Benotet

Prüfungsform

Written exam

Sprache(n)

English

Dauer/Umfang

Keine Angabe

Dauer des Moduls

Für Belegung und Abschluss des Moduls ist folgende Semesteranzahl veranschlagt:
1 Semester.

Dieses Modul kann in folgenden Semestern begonnen werden:
Wintersemester.

Maximale teilnehmende Personen

Die maximale Teilnehmerzahl beträgt 50.

Anmeldeformalitäten

Information on the homepage.

Literaturhinweise, Skripte

Skript in Papierform

Verfügbarkeit:  nicht verfügbar

 

Skript in elektronischer Form

Verfügbarkeit:  verfügbar
Zusätzliche Informationen:

 

Literatur

Empfohlene Literatur
Keine empfohlene Literatur angegeben

Zugeordnete Studiengänge


Diese Modulversion wird in folgenden Studiengängen verwendet:

Studiengang / StuPOStuPOsVerwendungenErste VerwendungLetzte Verwendung
Dieses Modul findet in keinem Studiengang Verwendung.

Sonstiges

Keine Angabe