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#40884 / #3

WiSe 2020/21 - WiSe 2022/23

English

Introduction to Game Theory with Engineering Applications

6

Stanczak, Slawomir

Benotet

Portfolioprüfung

English

Zugehörigkeit


Fakultät IV

Institut für Telekommunikationssysteme

34331800 FG Netzwerk- und Informationstheorie

Keine Angabe

Kontakt


Keine Angabe

Stanczak, Slawomir

sekretariat@netit.tu-berlin.de

Lernergebnisse

The module provides an introduction to game theory and mechanism design, with an emphasis on applications in science engineering. After the lecture, the students know the basic concepts of game theory and learning in games. Moreover, the students can do self-study for expanding their knowledge of game theory. Besides, they can model various engineering scenarios as multi-agent systems, and use game theory to solve the underlying problem. Based on the selected type of the project, they can implement of game-theoretical multi-agent systems using conventional programming languages such as MATLAB, and they can analyze the system using simulation or theory.

Lehrinhalte

A. Introductory Theory: 1. Strategic Form Games 2. Equilibrium Concepts (Nash and Correlated Equilibrium) 3. Potential Games 4. Learning in Games 5. Repeated Games 6. Extensive Form Games 7. Games with Incomplete Information 8. Nash Bargaining Solution 9. Auction Theory and Mechanism Design 10. Cooperative Games 11. Behavioral Game Theory 12. Exchange Economy (Tentative) 13. Evolution (Tentative) 14. Multi-Agent Systems B. Application Examples: 1. Wireless Communications (Radio and Computational Resource Management) 2. Vehicular Networks (Traffic Control) 3. Economics (Portfolio Selection) 4. Marketing (Ad Selection) 5. Security (Surveillance)

Modulbestandteile

Compulsory area

Die folgenden Veranstaltungen sind für das Modul obligatorisch:

LehrveranstaltungenArtNummerTurnusSpracheSWS ISIS VVZ
Introduction to Game TheoryVL34332400 L 001WiSeen2
Application of Game Theory in EngineeringIV34332400 L 003WiSeen2

Arbeitsaufwand und Leistungspunkte

Introduction to Game Theory (VL):

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Course Attendance15.02.0h30.0h
Exam Preparation1.030.0h30.0h
Pre- and Post-processing15.01.0h15.0h
Take-home Problem Set3.05.0h15.0h
90.0h(~3 LP)

Application of Game Theory in Engineering (IV):

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Attendance15.02.0h30.0h
Pre/post processing15.04.0h60.0h
90.0h(~3 LP)
Der Aufwand des Moduls summiert sich zu 180.0 Stunden. Damit umfasst das Modul 6 Leistungspunkte.

Beschreibung der Lehr- und Lernformen

The module consists of two parts, the first part is held in the conventional teaching form, as a block course, to provide the students with the necessary knowledge. The second part includes a seminar or mini-project to enhance the ability of self-learning, programming, application-oriented study, also the presentation skills of students.

Voraussetzungen für die Teilnahme / Prüfung

Wünschenswerte Voraussetzungen für die Teilnahme an den Lehrveranstaltungen:

Prerequisite to attend the module are calculus and probability theory at the level of MSc students in engineering.

Verpflichtende Voraussetzungen für die Modulprüfungsanmeldung:

Dieses Modul hat keine Prüfungsvoraussetzungen.

Abschluss des Moduls

Benotung

Benotet

Prüfungsform

Portfolio examination

Art der Portfolioprüfung

100 Punkte insgesamt

Sprache(n)

English

Prüfungselemente

NamePunkteKategorieDauer/Umfang
(Deliverable Assessment) Take-home Problem Set20schriftlich1 Problem set
(Examination) Oral test/discussion30mündlich20 min
(Deliverable Assessment) Seminar Presentation20mündlich45 min
(Deliverable Assessment) Project Report30schriftlichNo lower and upper page limit defined

Notenschlüssel

Notenschlüssel »Notenschlüssel 1: Fak IV (1)«

Gesamtpunktzahl1.01.31.72.02.32.73.03.33.74.0
100.0pt86.0pt82.0pt78.0pt74.0pt70.0pt66.0pt62.0pt58.0pt54.0pt50.0pt

Prüfungsbeschreibung (Abschluss des Moduls)

The final grade according to § 47 (2) AllgStuPO will be calculated according to Notenschlüssel 1 of Faculty IV.

Dauer des Moduls

Für Belegung und Abschluss des Moduls ist folgende Semesteranzahl veranschlagt:
1 Semester.

Dieses Modul kann in folgenden Semestern begonnen werden:
Wintersemester.

Maximale teilnehmende Personen

Die maximale Teilnehmerzahl beträgt 20.

Anmeldeformalitäten

Besides the examination registration at QISPOS/Prüfungsamt, no formal enrollment is required.

Literaturhinweise, Skripte

Skript in Papierform

Verfügbarkeit:  verfügbar

 

Skript in elektronischer Form

Verfügbarkeit:  nicht verfügbar

 

Literatur

Empfohlene Literatur
A. Mas-Colell and M.D. Whinston, and J.R. Green, Microeconomic Theory, Oxford University Press, 1995
A. Ozduglar, Game Theory with Engineering Application, MIT OpenCourseWare, 2009
D. Fudenberg and D. Levine, The Theory of Learning in Games, MIT Press, 1998
D. Fudenberg and J. Tirole, Game Theory, MIT Press, 1991
K. Vijay, Auction Theory, Harvard University Press, 2008
M. Agiwal, A. Roy and N. Saxena, "Next Generation 5G Wireless Networks: A Comprehensive Survey," in IEEE Communications Surveys & Tutorials, vol. 18, no. 3, pp. 1617-1655, 2016.

Zugeordnete Studiengänge


Diese Modulversion wird in folgenden Studiengängen verwendet:

Studiengang / StuPOStuPOsVerwendungenErste VerwendungLetzte Verwendung
Dieses Modul findet in keinem Studiengang Verwendung.

Studierende anderer Studiengänge können dieses Modul ohne Kapazitätsprüfung belegen.

Sonstiges

Keine Angabe