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#40884 / #1

WS 2017/18 - SS 2018

English

Game Theory in Wireless Communication Networks

6

Maghsudi, Setareh

Benotet

Portfolioprüfung

English

Zugehörigkeit


Fakultät IV

Institut für Telekommunikationssysteme

34331800 FG Netzwerk- und Informationstheorie

Keine Angabe

Kontakt


Keine Angabe

Stanczak, Slawomir

sekretariat@netit.tu-berlin.de

Lernergebnisse

The module is developed to provide an introduction to game theory and mechanism design, with an emphasis on applications in next generation wireless networks. It consists of two courses in sequence. In the first course, which is held in the conventional frontal teaching form, basic game-theoretical models and concepts are introduced. The second course is a combination of lecture and seminar. In the first few weeks, emerging wireless networking architecture and concepts, together with open challenges and research directions, are discussed by the lecturer. The rest of the course is then held in the seminar form, where students present research works in which the challenges are addressed by using game theory.

Lehrinhalte

A. Introduction to Game Theory: 1. Strategic Form Games 2. Equilibrium Concepts (Nash and Correlated Equilibrium) 3. Potential Games 4. Learning in Games 5. Repeated Games 6. Extensive Form Games 7. Games with Incomplete Information 8. Nash Bargaining Solution 9. Brief Introduction to Auction Theory and Mechanism Design 10. Brief Introduction to Cooperative Games (Tentative) 11. Brief Introduction to Market Design and Exchange Economy (Tentative) 12. Brief Introduction to Evolution (Tentative) B. Application of Game Theory in Wireless Communications: 1. Power Control 2. Spectrum Allocation and Channel Selection 3. User-cell Association 4. Relay Selection 5. Load Balancing and Task Allocation 6. Security

Modulbestandteile

Compulsory area

Die folgenden Veranstaltungen sind für das Modul obligatorisch:

LehrveranstaltungenArtNummerTurnusSpracheSWS ISIS VVZ
Application of Game Theory in Wireless CommunicationsIV34332400 L 002SoSeen2
Introduction to Game TheoryVL34332400 L 001WiSeen2

Arbeitsaufwand und Leistungspunkte

Application of Game Theory in Wireless Communications (IV):

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Course Attendance15.02.0h30.0h
Research Project Work1.040.0h40.0h
Seminar Talk Preparation1.020.0h20.0h
90.0h(~3 LP)

Introduction to Game Theory (VL):

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Course Attendance15.02.0h30.0h
Exam Preparation1.030.0h30.0h
Pre- and Post-processing15.01.0h15.0h
Take-home Problem Set3.05.0h15.0h
90.0h(~3 LP)
Der Aufwand des Moduls summiert sich zu 180.0 Stunden. Damit umfasst das Modul 6 Leistungspunkte.

Beschreibung der Lehr- und Lernformen

The course consists of two parts, the first part plus almost half of the second part is held in the conventional teaching form to provide the students with necessary knowledge. The second course also includes seminar in order to enhance the self-learning ability and presentation skills of students. Also a project is foreseen to apply the learned materials in a real-world networking problem, which improves the analytical and/or programming skills of students.

Voraussetzungen für die Teilnahme / Prüfung

Wünschenswerte Voraussetzungen für die Teilnahme an den Lehrveranstaltungen:

Prerequisite to attend the first course are calculus and probability theory at the level of MSc students in engineering. Prerequisite to attend the second course is basic knowledge of wireless communications.

Verpflichtende Voraussetzungen für die Modulprüfungsanmeldung:

Dieses Modul hat keine Prüfungsvoraussetzungen.

Abschluss des Moduls

Benotung

Benotet

Prüfungsform

Portfolio examination

Art der Portfolioprüfung

100 Punkte insgesamt

Sprache(n)

English

Prüfungselemente

NamePunkteKategorieDauer/Umfang
(Deliverable Assessment) Take-home Problem Set20schriftlich3 Problem sets
(Examination) Oral test/discussion30mündlich20 min
(Deliverable Assessment) Seminar Presentation20mündlich45 min
(Deliverable Assessment) Project Report30schriftlichNo lower and upper page limit defined

Notenschlüssel

Notenschlüssel »Notenschlüssel 1: Fak IV (1)«

Gesamtpunktzahl1.01.31.72.02.32.73.03.33.74.0
100.0pt86.0pt82.0pt78.0pt74.0pt70.0pt66.0pt62.0pt58.0pt54.0pt50.0pt

Prüfungsbeschreibung (Abschluss des Moduls)

The final grade according to § 47 (2) AllgStuPO will be calculated according to Notenschlüssel 1 of Faculty IV.

Dauer des Moduls

Für Belegung und Abschluss des Moduls ist folgende Semesteranzahl veranschlagt:
2 Semester.

Dieses Modul kann in folgenden Semestern begonnen werden:
Winter- und Sommersemester.

Maximale teilnehmende Personen

Die maximale Teilnehmerzahl beträgt 20.

Anmeldeformalitäten

Beside the examination registration at QISPOS/Prüfungsamt within the first 6 weeks of the lecture period, no formal enrollment is required.

Literaturhinweise, Skripte

Skript in Papierform

Verfügbarkeit:  nicht verfügbar

 

Skript in elektronischer Form

Verfügbarkeit:  verfügbar

 

Literatur

Empfohlene Literatur
A. Mas-Colell and M.D. Whinston, and J.R. Green, Microeconomic Theory, Oxford University Press, 1995
A. Ozduglar, Game Theory with Engineering Application, MIT OpenCourseWare, 2009
D. Fudenberg and D. Levine, The Theory of Learning in Games, MIT Press, 1998
D. Fudenberg and J. Tirole, Game Theory, MIT Press, 1991
K. Vijay, Auction Theory, Harvard University Press, 2008
M. Agiwal, A. Roy and N. Saxena, "Next Generation 5G Wireless Networks: A Comprehensive Survey," in IEEE Communications Surveys & Tutorials, vol. 18, no. 3, pp. 1617-1655, 2016.

Zugeordnete Studiengänge


Diese Modulversion wird in folgenden Studiengängen verwendet:

Studiengang / StuPOStuPOsVerwendungenErste VerwendungLetzte Verwendung
Dieses Modul findet in keinem Studiengang Verwendung.

Studierende anderer Studiengänge können dieses Modul ohne Kapazitätsprüfung belegen.

Sonstiges

Keine Angabe