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#40884 / #2

WS 2018/19 - SoSe 2020

English

Introduction to Game Theory with Engineering Applications

6

Maghsudi, Setareh

Benotet

Portfolioprüfung

English

Zugehörigkeit


Fakultät IV

Institut für Telekommunikationssysteme

34331800 FG Netzwerk- und Informationstheorie

Keine Angabe

Kontakt


Keine Angabe

Stanczak, Slawomir

sekretariat@netit.tu-berlin.de

Lernergebnisse

The module is developed to provide an introduction to game theory and mechanism design, with an emphasis on applications in engineering. It consists of two courses in sequence. The first course, which takes place during the first half of the semester, is held in the conventional frontal teaching form. During this part, basic game-theoretical models and concepts are introduced. The second course, which takes place in the second half of the semester, is in the form of seminar or mini-project. Each student defines some mini-project, in which some engineering problem is addressed by using game theory. The projects are in the form of research and/or computer implementation. The progress and results are presented and discussed in the class during the semester.

Lehrinhalte

A. Introduction to Game Theory: 1. Strategic Form Games 2. Equilibrium Concepts (Nash and Correlated Equilibrium) 3. Potential Games 4. Learning in Games 5. Repeated Games 6. Extensive Form Games 7. Games with Incomplete Information 8. Nash Bargaining Solution 9. Brief Introduction to Auction Theory and Mechanism Design 10. Brief Introduction to Cooperative Games (Tentative) 11. Brief Introduction to Market Design and Exchange Economy (Tentative) 12. Brief Introduction to Evolution (Tentative) B. Applications of Game Theory in Engineering: Examples include, but are not limited to: 1. Radio Resource Allocation 2. Load Balancing 3. Security 4. Network Formation 5. Internet of Things 6. Blockchain Technology

Modulbestandteile

Compulsory area

Die folgenden Veranstaltungen sind für das Modul obligatorisch:

LehrveranstaltungenArtNummerTurnusSpracheSWS ISIS VVZ
Introduction to Game TheoryVL34332400 L 001WiSeen2
Application of Game Theory in EngineeringIV34332400 L 003WiSeen2

Arbeitsaufwand und Leistungspunkte

Introduction to Game Theory (VL):

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Exam Preparation1.030.0h30.0h
Take-home Problem Set3.05.0h15.0h
Pre- and Post-processing15.01.0h15.0h
Course Attendance15.02.0h30.0h
90.0h(~3 LP)

Application of Game Theory in Engineering (IV):

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Attendance15.02.0h30.0h
Pre/post processing15.04.0h60.0h
90.0h(~3 LP)
Der Aufwand des Moduls summiert sich zu 180.0 Stunden. Damit umfasst das Modul 6 Leistungspunkte.

Beschreibung der Lehr- und Lernformen

The module consists of two parts, the first part is held in the conventional teaching form to provide the students with necessary knowledge. The second part includes a seminar in order to enhance the self-learning ability and presentation skills of students. Also, a mini-project is foreseen to apply the learned materials to real-world problems, which improves the analytical and/or programming skills of students.

Voraussetzungen für die Teilnahme / Prüfung

Wünschenswerte Voraussetzungen für die Teilnahme an den Lehrveranstaltungen:

Prerequisite to attend the module are calculus and probability theory at the level of MSc students in engineering.

Verpflichtende Voraussetzungen für die Modulprüfungsanmeldung:

Dieses Modul hat keine Prüfungsvoraussetzungen.

Abschluss des Moduls

Benotung

Benotet

Prüfungsform

Portfolio examination

Art der Portfolioprüfung

100 Punkte insgesamt

Sprache(n)

English

Prüfungselemente

NamePunkteKategorieDauer/Umfang
(Deliverable Assessment) Take-home Problem Set20schriftlich1 Problem set
(Examination) Oral test/discussion30mündlich20 min
(Deliverable Assessment) Seminar Presentation20mündlich45 min
(Deliverable Assessment) Project Report30schriftlichNo lower and upper page limit defined

Notenschlüssel

Notenschlüssel »Notenschlüssel 1: Fak IV (1)«

Gesamtpunktzahl1.01.31.72.02.32.73.03.33.74.0
100.0pt86.0pt82.0pt78.0pt74.0pt70.0pt66.0pt62.0pt58.0pt54.0pt50.0pt

Prüfungsbeschreibung (Abschluss des Moduls)

The final grade according to § 47 (2) AllgStuPO will be calculated according to Notenschlüssel 1 of Faculty IV.

Dauer des Moduls

Für Belegung und Abschluss des Moduls ist folgende Semesteranzahl veranschlagt:
1 Semester.

Dieses Modul kann in folgenden Semestern begonnen werden:
Wintersemester.

Maximale teilnehmende Personen

Die maximale Teilnehmerzahl beträgt 20.

Anmeldeformalitäten

Beside the examination registration at QISPOS/Prüfungsamt within the first 6 weeks of the lecture period, no formal enrollment is required.

Literaturhinweise, Skripte

Skript in Papierform

Verfügbarkeit:  verfügbar

 

Skript in elektronischer Form

Verfügbarkeit:  nicht verfügbar

 

Literatur

Empfohlene Literatur
A. Mas-Colell and M.D. Whinston, and J.R. Green, Microeconomic Theory, Oxford University Press, 1995
A. Ozduglar, Game Theory with Engineering Application, MIT OpenCourseWare, 2009
D. Fudenberg and D. Levine, The Theory of Learning in Games, MIT Press, 1998
D. Fudenberg and J. Tirole, Game Theory, MIT Press, 1991
K. Vijay, Auction Theory, Harvard University Press, 2008
M. Agiwal, A. Roy and N. Saxena, "Next Generation 5G Wireless Networks: A Comprehensive Survey," in IEEE Communications Surveys & Tutorials, vol. 18, no. 3, pp. 1617-1655, 2016.

Zugeordnete Studiengänge


Diese Modulversion wird in folgenden Studiengängen verwendet:

Studiengang / StuPOStuPOsVerwendungenErste VerwendungLetzte Verwendung
Dieses Modul findet in keinem Studiengang Verwendung.

Studierende anderer Studiengänge können dieses Modul ohne Kapazitätsprüfung belegen.

Sonstiges

Keine Angabe