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#40925 / #3

WS 2019/20 - SoSe 2022

English

Algorithms, Games, and the Internet

9

Brill, Markus

Benotet

Schriftliche Prüfung

English

Zugehörigkeit


Fakultät IV

Institut für Softwaretechnik und Theoretische Informatik

34352500 FG Effiziente Algorithmen

Keine Angabe

Kontakt


TEL 5-1

Brill, Markus

brill@tu-berlin.de

Lernergebnisse

On successful completion, students will be able to: - model strategic interaction scenarios as games, - analyze games via applying solution concepts, - develop (efficient) algorithms to compute solutions of games, - design incentive-compatible mechanisms for various settings, - evaluate algorithmic problems from a game-theoretic perspective, and - evaluate economic problems from an algorithmic perspective.

Lehrinhalte

This course addresses theoretical problems at the interface of game theory and computer science, often inspired by internet applications such as sponsored search, crowdsourcing, and social computing platforms. Game theory studies strategic interactions of multiple agents in situations where the well-being of a single agent depends not only on his own actions, but also on the actions of other agents. We start by discussing fundamental concepts from game theory and investigating algorithmic aspects of solution concepts. Then we analyze internet-inspired algorithmic problems from a game-theoretic perspective. Among the topics to be discussed in this course are algorithmic mechanism design, auction theory, matching markets, crowdsourcing markets, information elicitation, prediction markets, reputation systems, and network games.

Modulbestandteile

Compulsory area

Die folgenden Veranstaltungen sind für das Modul obligatorisch:

LehrveranstaltungenArtNummerTurnusSpracheSWS ISIS VVZ
Algorithms, Games, and the InternetIVWiSeen6

Arbeitsaufwand und Leistungspunkte

Algorithms, Games, and the Internet (IV):

AufwandbeschreibungMultiplikatorStundenGesamt
Attendance15.06.0h90.0h
Pre/post processing15.010.0h150.0h
Exam preparation1.030.0h30.0h
270.0h(~9 LP)
Der Aufwand des Moduls summiert sich zu 270.0 Stunden. Damit umfasst das Modul 9 Leistungspunkte.

Beschreibung der Lehr- und Lernformen

The course material is presented in lectures. The lectures are accompanied by tutorials.

Voraussetzungen für die Teilnahme / Prüfung

Wünschenswerte Voraussetzungen für die Teilnahme an den Lehrveranstaltungen:

Basic knowledge of discrete mathematics and algorithms. Familiarity with formal proof methods.

Verpflichtende Voraussetzungen für die Modulprüfungsanmeldung:

Dieses Modul hat keine Prüfungsvoraussetzungen.

Abschluss des Moduls

Benotung

Benotet

Prüfungsform

Written exam

Sprache(n)

English

Dauer/Umfang

120 min

Dauer des Moduls

Für Belegung und Abschluss des Moduls ist folgende Semesteranzahl veranschlagt:
1 Semester.

Dieses Modul kann in folgenden Semestern begonnen werden:
Wintersemester.

Maximale teilnehmende Personen

Die maximale Teilnehmerzahl beträgt 40.

Anmeldeformalitäten

See website.

Literaturhinweise, Skripte

Skript in Papierform

Verfügbarkeit:  nicht verfügbar

 

Skript in elektronischer Form

Verfügbarkeit:  nicht verfügbar

 

Literatur

Empfohlene Literatur
N. Nisan, T. Roughgarden, E. Tardos, and V. Vazirani. Algorithmic Game Theory. Cambridge University Press, 2007.
Y. Shoham and K. Leyton-Brown. Multiagent Systems: Algorithmic, Game-Theoretic, and Logical Foundations. Cambridge University Press, 2009.

Zugeordnete Studiengänge


Diese Modulversion wird in folgenden Studiengängen verwendet:

Studiengang / StuPOStuPOsVerwendungenErste VerwendungLetzte Verwendung
Dieses Modul findet in keinem Studiengang Verwendung.

Studierende anderer Studiengänge können dieses Modul ohne Kapazitätsprüfung belegen.

Sonstiges

Keine Angabe