Sind Sie sich sicher?
Beck, Birgit
Gil, Thomas
Krickel, Beate
Mo. 16-18
Beginn: 02.11.2020
Das Forschungskolloquium bietet den Studierenden der MA-Studiengänge MA-Philosophie des Wissens und der Wissenschaften und MA-TGWT mit Schwerpunkt Philosophie die Möglichkeit, den für die Vertiefungs- und Forschungsmodule MA-PHIL 6 und MA-TGWT PHIL 5 erforderlichen Vortrag zu halten. Zusätzlich können alle interessierten Studierenden in Impulsreferaten Themen Ihrer Wahl vorstellen. Termine und Themen werden in der ersten Sitzung zu Beginn des Semesters festgelegt.
MA-TGWT PHIL 5
MA PHIL 6
Di. 10-12
Beginn: 03.11.2020
Im Forschungsseminar werden Beiträge aus der aktuellen Forschung zur Philosophie der Kognition gemeinsam diskutiert. Zur Vorbereitung von BA- und MA-Arbeiten im Bereich der Philosophie der Kognition können Studierende eigene Texte vorstellen bzw. Vorträge halten. Aktuelle Forschungsbeiträge des Fachbereichs und von externer Forscher*innen werden vorgestellt und diskutiert.
Modulzuordnungen:
BA-KulT PHIL 3
MA-TGWT PHIL 4
MA PHIL 2
Kohar, Matej
Di. 14-16
Representational theory of mind forms the background of most modern cognitive science. It posits that organisms are able to behave intelligently because some of their brain states carry information about the environment, and brains are set up so that they register the information provided by these representational states. In this seminar we will examine the theoretical background of this theory. We will look at and evaluate the motivation behind the theory and its main variants. We will examine what makes a brain state representational, and what role representational states may play in explanations of intelligent behaviour. We will also consider whether the representational theory must be taken literally, or only as a useful fiction in order to do its job in explaining intelligent behaviour.
MA-PHIL 2, 3
Phil-FÜS I
Beate Krickel
Di. 16-18
Are wholes more than the sum of their parts? Or is everything reducible to the fundamental physical? Grand debates over reduction and emergence are playing out across the sciences. According to Carl Gillett, these debates have reached a stalemate, with both sides declaring victory on empirical grounds. In order to resolve this situation, Gillett provides theoretical frameworks with which to understand these debates, illuminating both the novel positions of scientific reductionists and emergentists and the recent empirical advances that drive these new views. We will read and discuss Gillett’s book in the seminar.
For the last session (Feb 23) Carl Gillett will join us (via videocall) for a workshop. For this event, students will prepare short essays and/or presentations in which they comment on Gillett’s book. For the workshop, the whole afternoon on Feb 23 should be reserved (15-19h).
Literaturverweis
Gillett, C. (2016). Reduction and Emergence in Science and Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139871716
The book can be downloaded via www.doi.org/10.1017/CBO9781139871716 (you need to be in the uni network or via VPN-Server "bib.vpn.tu-berlin.de").
MA-TGWT PHIL 1, 4
Mi. 10-12
Beginn: 04.11.2020
Die Philosophie der Psychologie vertieft Fragen der Philosophie des Geistes mit einem verstärkten Fokus auf empirisch-wissenschaftliche Erkenntnisse: Wie funktioniert Denken? Welche Rolle spielen mentale Repräsentationen dabei? Wie kann man die logische bzw. rationale Struktur des Denkens als Gehirn-basiertes Phänomen erklären? Welche kognitive Architektur muss angenommen werden, um den Geist zu erklären? Zudem beschäftigt sich die Philosophie der Psychologie mit wissenschaftstheoretischen Fragen im Bezug auf die Psychologie als wissenschaftliche Disziplin: Welche Arten von Erklärungen und Modellen werden in der Psychologie entwickelt? Wie verhalten sich psychologische Erklärungen zu unseren alltäglichen Verhaltenserklärungen? In welche Beziehung stehen Psychologie und Neurowissenschaft?
Literaturverweise:
Bermudez, J. L. (2005). Philosophy of psychology. Routledge.
BA-KulT PHIL 1, 3
Mi. 14-16
In diesem Seminar werden vertiefende Texte zu Themen der Philosophie der Psychologie diskutiert, die in der Vorlesung vorgestellt werden. Der Besuch der Vorlesung zusätzlich zum Seminar wird empfohlen, ist aber nicht verpflichtend. Zudem soll das Erstellen von Argumentationsbäumen trainiert werden.
Do. 14-16
Beginn: 05.11.2020
The idea that the brain is, in some sense, a computer is widespread in modern cognitive science. However, the brain is, in many respects very different from ordinary electronic computers. It turns out that formulating a definition of "computer" broad enough to include both the brain and a laptop, but also narrow enough to exclude stomachs, walls, and rocks is surprisingly difficult. In this seminar we will read Gualtiero Piccinini's recent book Physical Computation which attempts to provide such a definition. We will critically examine Piccinini's own account of computation, as well as several rival accounts. We will also look at how different types of computers (digital, analog, neural) relate and differ from one another.
Literature:
Piccinini, G. (2015). Physical Computation: A Mechanistic Account. Oxford: Oxford University Press.